GRZ-Net: geruisloos van revalidatiecentrum naar zorg thuis

De keten van Geriatrische Revalidatiezorg en Zorg in de Wijk van Vivium kan en moet beter. Idealter wordt het revalidatieplan van revalidanten uit Naarderheem in de wijk voortgezet en krijgt de cliënt één verhaal te horen. Sinds vorig jaar zijn hiervoor weer stappen gezet naar één sterke keten waarin de cliënt centraal staat.

De voordelen van een sterke keten

Een belangrijk voordeel van continuïteit van zorg en behandeling is dat revalidanten nog sneller naar huis kunnen. In hun eigen omgeving kunnen zij, met behulp van onze wijkteams, de revalidatie op hoog niveau voortzetten.
 
Therapie door thuiszorg en/of paramedici kan zich dan nog meer richten op functies die in de thuissituatie noodzakelijk zijn. het doel is dat met dezelfde capaciteit aan klinische bedden en personeel meer geriatrische revalidanten worden geholpen. In een tijd van financiële en toekomstige personeelsschaarste zou dit een uitkomst kunnen bieden. Een op de revalidant afgestemd revalidatieprogramma is hierbij echter leidend.

Wat is de eerste stap naar GRZ thuis?

In het project hebben we er als eerste stap voor gekozen om te werken aan laagdrempelig en snel contact met Vivium thuiszorg. Het contact tussen de GRZ-afdeling en de Wijk is gericht op inventarisatie van zorgbehoefte en leveringscapaciteit kort volgend op opname op de GRZ-afdeling. Zo raakt de thuiszorg beter betrokken bij klinische revalidatie en ontslag. Hierdoor kan het ontslag veilig plaatsvinden en kan de thuiszorg de revalidatie voortzetten. We zijn in 2019 begonnen met scholing te geven aan wijkteams over revaliderend werken. De pilot is nu (juni 2019) van start!

Wat vindt de revalidant?

Wij waren nieuwsgierig naar hoe onze revalidanten de overgang van zorg ervoeren. we hebben hiervoor een korte telefonische enquete afgenomen bij 25 recent ontslagen revalidanten van alle afdelingen. 18 revalidanten en mantelzorgers hebben hun ervaringen met ons gedeeld. De uitkomsten waren:  

  • De overgang naar huis werd door de revalidant veelal als geruisloos (stressloos) ervaren.
  • De mantelzorger ervoer vaker dan de revalidant stress rond de tijd van ontslag uit Naarderheem.
  • Thuiszorg werd in de meerderheid van de gevallen opgestart. Onduidelijk is hoe vaak het een nieuwe aanmelding of uitbreiding van de thuiszorg betrof.
  • Thuiszorg werd eerder te vaak ingezet dan te weinig. Thuiszorg kan in de weken na ontslag dan ook in frequentie en intensiteit regelmatig worden afgebouwd.
  • Medicatie werd veelal vanaf de afdeling meegegeven, er ontstonden weinig problemen van “geen medicatie” bij thuiskomst
  • De revalidant en mantelzorger ervoeren het als prettig als de huisarts of diens doktersassistent contact op nam in de week na ontslag. Dit werd echter slechts bij 20% gedaan. 
  • De maaltijdservice werd weinig nieuw ingezet.
  • Er wordt behoefte aan een maaltijdservice aangegeven (hulp met boodschappen bestellen).

Conclusie en hoe verder?

Uit deze uitkomsten blijkt dat wij het nog beter kunnen doen. De eerste stap van de warme overdracht gaat ons helpen een goede inschatting te maken van de benodigde thuiszorg. De tweede stap die wij willen zetten is het verbinden van ons behandelteam aan de eerste lijn zodat ook behandeling thuis op een hoog niveau kan worden voortgezet. 
 

Terug naar de overzichtspagina van het jaarverslag