Impact corona

Naarderheem is een plek waar alles draait om mensen: medewerkers, cliënten en hun naasten. Tijdens corona merkten we dat er vele verhalen zijn over de impact van de lockdown en alles wat er speelde. Ontroerend, bijzonder en soms ook heftig. We hebben een aantal verhalen van het afgelopen jaar verzameld. 

Een verslag vanaf de tijdelijke covid-unit

Op maandag 2 november opende Naarderheem op verzoek van de GGD (na Hilverzorg en Amaris) de derde covid-afdeling in onze regio. Het was een monsterklus: in één weekend moest een hele afdeling ontruimd, aangepast en in opperste staat van paraatheid te worden gebracht om cliënten met corona direct op te kunnen nemen. En er moest met spoed een team van behandelaren bij elkaar gezocht worden. Een helse klus, maar het lukte. En hoe: lees het bijzondere verhaal van Richard, Marjolein en Cynthia. Drie zorgprofessionals die er vol voor gingen.

Lees het interview

Video-interview dhr. Koperberg

Zondag 15 maart kondigde de overheid de intelligente lockdown aan. Naast horeca en niet essentiële winkels gingen alle verpleeghuizen op slot. Dit betekende onder andere voor onze cliënten dat bezoek niet meer vanzelfsprekend was. Zo ook voor dhr. Koperberg (november 1936). Na een val verbleef meneer sinds vorig jaar op de afdeling langdurige revalidatie, de Bloemenbuurt. Wat betekende het voor de familie, dat vader ‘opgesloten’ werd?  De zoon van dhr. Koperberg, Barry Koperberg, deelt zijn terugkijk op een heel bijzonder en soms best verdrietig jaar.

Sta marketing-cookies toe om deze video te zien.

Interviews medewerkers zorg, teamleider facilitair, management, thuiswerker

Toen we vroegen naar de ervaringen en impact van corona in 2020 wisten we niet dat er bij sommige van ons behoorlijke emoties los zouden komen. Het terugkijken op deze intense periode leverde de nodige tranen op. Desondanks is het mooi om te zien hoeveel veerkracht er binnen de organisatie is. 

Karin van der Veen-Keller, EVV-er/revalidatiecoach afdeling Revalidatie Naarderheem

"Ik vond het best bijzonder dat er ineens geen familie op de afdeling kwam en dat de gesprekken allemaal via de ipad of speaker van de telefoon gingen. Onpersoonlijk."

Lees het hele interview

Paula van Veen, Medewerker clientplanning

"Met de indirecte collega’s voelde het wat verder weg, maar er werd door Naarderheem regelmatig wat ondernomen om het contact redelijk scherp te houden, zoals een digitale lunch, teams meeting en een bloemetje aan huis."

Lees het hele interview

Esther van Riemsdijk, Teamleider Facilitaire Dienst

"Ik heb met veel bewondering gekeken naar de verschillende teams en in het speciaal het team van de interne dienst in samenwerking met de collega’s van het externe schoonmaakbedrijf waar Naarderheem mee werkt. Dit team dat met ontzettend veel veerkracht iedere keer weer alle PBM verplaatste als de voorraad veranderde of de ruimtes weer nodig waren. En hoe iedereen binnen een half uur aanwezig was toen alle PBM eind augustus gestolen werd en we weer helemaal opnieuw moesten beginnen. We hebben met elkaar enorm staan balen en de boosheid over deze diefstal goed kunnen delen, waarna we er met elkaar weer opnieuw voor zijn gegaan."

Lees het hele interview

Maureen Staal, Manager Facilitair en Zorg Naarderheem

"In de tijd dat we op slot zaten, probeerden we er toch wat gezelligs van te maken. Ik heb goede herinneringen aan de vrijdagen waar we vaak buiten live muziek regelde voor de cliënten, zoals de zingende dokter. Cliënten konden dan vanuit de ramen daar naar luisteren."

Lees het hele interview

Interview Zorgteam Transitorium – locatie Tergooi Ziekenhuizen Blaricum

"En ach, wij dachten allemaal, het is een soort griepje, maar de corona deed veel met de oudere cliënten. Sommige cliënten vergeleken het met de oorlogstijd, waarin er ook geen vrijheden meer waren, zeker toen de avondklok werd ingesteld."

Lees het interview

Kerst 2020: Gedempte vreugde

Kerst is een feest voor iedereen, een moment van bezinning en dankbaarheid. Maar hoe werd Kerst beleefd in coronajaar 2020? Waarbij het bezoek zeer beperkt kon zijn? 

Dhr. Koperberg, cliënt Bloemenbuurt

“Ik vond het verdrietig dat ik Kerst niet samen met mijn hele familie kon vieren en dan met name met mijn kleinkinderen. Maar ik realiseerde me natuurlijk dat iedereen in hetzelfde schuitje zat. Daartegenover hebben we het op de afdeling samen met de andere cliënten heel erg gezellig gehad. Door de buddy’s die in deze tijd extra ondersteuning gaven aan het zorgteam werden er erg veel spelletjes gespeeld. Rummikub was favoriet! Ik houd er zelf niet zo van, maar ik genoot van de gezelligheid om erbij te zitten en aan te moedigen. Ook heb ik enorm genoten op de dag dat de Bloemenbuurt omgetoverd werd in een waar kerstparadijs. En van alle collega's die met een grap en grol onderling, maar ook met de cliënten hun best doen om elkaar iedere dag weer een beetje proberen op te fleuren.”

Jolanda, Eerst Verantwoordelijk Verzorgende - Bloemenbuurt, Lavendellaan

“Zoals waarschijnlijk heel Nederland kijk ik terug op een rare decembermaand. Waar je normaal al weken Sinterklaas en Kerst aan het voorbereiden bent, heeft corona enorme roet in het eten gegooid. Niets was meer normaal en alles zeer onzeker. Doordat het virus als een razende om zich heen greep, veranderden de regels continu. Dit maakte afspraken plannen erg lastig. Uiteraard gold dit ook voor onze cliënten: hoeveel bezoek mochten ze ontvangen, mochten ze wel of niet met familie mee naar huis? En als ze naar huis zouden gaan, moesten ze dan in quarantaine?

Het management heeft steeds goed gecommuniceerd, ook naar de familie. En als discussies toch uit de hand liepen, namen zij contact op met desbetreffende familie, die zich enorm gehoord voelde als ze de directeur te spreken kregen.

Bij cliënten heb ik niet zo heel veel onbegrip gemerkt, maar wel bij familie wat soms ook tot heftige discussies leidde. Wat natuurlijk begrijpelijk is, want het zal de laatste kerst maar zijn voor je vader of moeder. En dan niet mee mogen naar het graf van je partner wat al 20 jaar traditie is na afloop van de kerstlunch met de hele familie. Daartegenover staat dan een dochter die in België woont en superblij is met onze regels omdat die zoveel soepeler zijn dan bij onze Zuiderburen. Het waren soms grote contrasten.

Wij, als team Bloemenbuurt, wilden er toch een speciale kerst van maken en daarom hebben we op social media een oproep gedaan voor kerstspullen. Nou, dat hebben we geweten! Ongelofelijk hoeveel en wat we binnen kregen…. Onze afdeling werd omgetoverd tot een waar kerstparadijs waar de Intratuin jaloers op zou zijn en dat we blij waren dat de rest van het huis nog stroom had.

Als team zijnde hebben we er met elkaar, onze cliënten en hun familie geprobeerd een mooie decembermaand van te maken en ik denk dat dat gezien de omstandigheden goed gelukt is.”

Jenny van Ee-Dijkstra, Eerste gastvrouw horeca

“Ook wij, in het restaurant en de keuken, hebben december 2020 anders ervaren dan normaal. Zoals de hele samenleving natuurlijk. Het was een beetje mat allemaal. We hebben het erg gezellig gemaakt, maar het was wel duidelijk anders. Wij waren anders, maar ook de cliënten. Je merkte gewoon dat het allemaal een beetje klaar was, je merkt dat mensen echt corona moe zijn. Wij zelf ook: wij hebben onze collega’s op andere Vivium-locaties al in geen vier maanden meer gezien! Gelukkig waren er ook echt wel leuke momenten. Cliënten en bezoek waren ontzettend dankbaar dat dit überhaupt nog kon, want alle horeca was verder dicht.

Tijdens de kerst was er in het restaurant geen kritisch geluid te horen, maar dat gebeurde vooral voor die tijd. Wat cliënten echt heel jammer vonden, maar waar ze wel begrip voor hadden, is dat ze zich maar voor één van de vier ‘kerst’-maaltijden (dus lunch en diner eerste en tweede kerstdag) konden inschrijven. Dat was wel een dingetje. Soms moesten cliënten dan een keuze maken tussen wie van de twee (of meer) kinderen mocht komen.

Iedereen hield zich goed aan de regels, we zijn er in het restaurant ook al vrij bedreven in, dus dat was niet anders dan normaal. We hadden op voorhand de plaatsen bepaald dus die voorbereiding gaf rust. Het contact met de cliënten was goed, onderling met personeel ook. Er waren dus gelukkig weinig narigheden of discussies, maar een echte feeststemming? Nee, dat zat er niet in. Ook niet bij cliënten. En wat me is bijgebleven: de cliënt die misschien nu zijn of haar laatste kerst op deze manier heeft moeten beleven. Je kunt een hoop dingen overdoen, maar dit niet.”

Locatie Flevoburen - Zorggroep Almere

Het team Flevoburen heeft zich in de corona crisis goed gehouden. Er is twee keer een periode van een uitbraak geweest. Daarbij hebben we snel een cohort kunnen creëren, waarbinnen cliënten veilige zorg kregen en zelfs de behandeling daar met behulp van fysiotherapie zo goed mogelijk is door gegaan. Helaas kampte het team ook met ziek personeel. En was er het hele jaar wisselend ziekteverzuim, door personeel dat zelf ziek was of in quarantaine zat wegens gezinsleden of anderszins.

De bedbezetting is in maart en april enorm gedaald door minder aanbod vanuit het ziekenhuis, in juni door onze eerste uitbraak, en ook in de tweede golf aan einde van het jaar.