Momenteel bestaat de cliëntenraad uit 6 leden plus de voorzitter Leen van der Pols. We vergaderen gemiddeld een keer in de 6 weken, het management in de persoon van Rob Boom is er ook altijd bij en vaak hebben we één of twee gasten vanuit een bepaalde discipline (geestelijk verzorgers, verpleeghuisarts, teamleiders).
Eigen expertise
Ieder lid heeft zijn eigen expertise vanuit de praktijk of als “ervaringsdeskundige”. Daardoor verdelen we de onderwerpen die verder uitgezocht moeten worden: een ieder heeft wel zijn voorkeur wat je het meeste raakt of na aan het hart ligt of soms aan ergert.
Ook zijn er een aantal vaste agenda-punten, denk dan aan b.v. corona stand van zaken en tegenwoordig ook het 'open deuren beleid'.
Ik ben nu drie jaar lid van de cliëntenraad. Mijn schoonmoeder verblijft al bijna vier jaar op afdeling Mauve in De Stichtse Hof. Zelf ben ik betrokken bij het reilen en zeilen van de horeca en woon regelmatig familie-bijeenkomsten bij.
De postbezorging
Daarnaast is één van mijn stokpaardjes de postbezorging van de bewoners. Het aantal poststukken per bewoner is heel verschillend. Mijn advies aan de eerste contactpersoon: hoe meer er digitaal geregeld kan worden, hoe beter. Maar dat kan niet voor alle post.
Daarnaast zijn er ook berichten van officiële instanties, zoals stembiljetten en oproepen voor de griepprik die toch vaak op het nieuwe huisadres van de bewoner bezorgd worden. Voor de afdelingen is het soms lastig om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten post.
Hoe kunnen we dit handiger organiseren?
Hoe zou dit nu op een zo goed mogelijke manier opgelost kunnen worden die ook recht doet aan bewoners die zelf nog hun post kunnen ontvangen en bewaren voor degene die hun belangen behartigt? Wat zou er mooier zijn als iedere bewoner een eigen postbus aan zijn of haar deur krijgt met zijn of haar naam en foto erop? Dit geeft tevens herkenning van de eigen kamer.
Een brievenbus?
De eerste contactpersoon krijgt het beheer over de sleutels van de brievenbus en kan dat naargelang afstemmen met de bewoner. Blijft over de financiële kant van dit verhaal: het is een eenmalige investering en er kan hooguit eens een sleutel kwijtraken, maar dat gebeurt nu ook.
Wat denkt u?
Ik ben nieuwsgierig hoe de lezers van de nieuwsbrief tegen de postbezorging aankijken of heeft u een andere oplossing: mail gerust jandriessen61@hotmail.com.