De cliëntenraad

De cliëntenraad van De Stichtse Hof en de Dennen bestaat uit vertegenwoordigers van bewoners. De cliëntenraad is opgericht om de gemeenschappelijke belangen van, vooral, de bewoners (cliënten) maar ook hun naasten (de 1e contactpersonen) te behartigen.

De bewoners en hun naasten kunnen, via de cliëntenraad, dus meepraten over het beleid.

Welke rechten heeft een cliëntenraad?

Een cliëntenraad heeft verschillende rechten:

- De Stichtse Hof moet de cliëntenraad alle informatie geven die nodig is om de belangen van de bewoners en hun naasten te behartigen.

- De cliëntenraad overlegt regelmatig met de directie over het beleid van De Stichtse Hof.

- De cliëntenraad mag gevraagd en ongevraagd de directie adviseren.

- De cliëntenraad moet vooraf instemmen met bestuursbesluiten die directe gevolgen hebben voor de bewoners en/of hun naasten. Bijvoorbeeld over de kwaliteit van de zorg of de dagbesteding.

- De cliëntenraad heeft het recht van enquête en kan daarom bij de Ondernemingskamer van het Gerechtshof in Amsterdam vragen om mogelijk wanbeleid van De Stichtse Hof te onderzoeken.

- De cliëntenraad mag minstens één persoon voordragen voor benoeming als lid van de Raad van Toezicht. Ook mag de cliëntenraad advies geven over een profielschets voor een bestuurslid en voor een lid van de Raad van Toezicht van De Stichtse Hof.

 Huidige focus: opendeurenbeleid

Op dit moment houden wij ons vooral bezig met het “opendeuren beleid”.

In 2020 is in Nederland de Wet Zorg en Dwang (WZD) ingevoerd. Deze wet regelt onder meer de rechten bij onvrijwillige zorg en heeft als uitgangspunt ‘Nee, tenzij’. Vrijheidsbeperking of onvrijwillige zorg mag niet worden toegepast, tenzij er sprake is van ernstig nadeel voor de client of diens omgeving.

Binnen de Stichtse Hof wordt gekeken hoe de bewoners meer regie en vrijheid te geven met als wens ‘open (buiten)deuren’.

Om dit zo goed en zo veilig mogelijk te doen moeten er veel zaken worden geregeld. De cliëntenraad denkt hier over mee. We houden u natuurlijk op de hoogte van stappen die worden genomen.

Mocht u meer informatie willen of vragen hebben aan of over de cliëntenraad dan kunt u  mailen naar clientenraaddsh@gmail.com of bellen naar 06-53454336 (liefst tussen 9.00 uur en 12.00 uur.)

Paul de Wit.