Veel gestelde vragen
Geschiktheid Zorgeloos wonen locatie
U komt in aanmerking voor een woning in een Zorgeloos wonen locatie als u:
- beschikt over een passende zorgindicatie binnen de zorgverzekeringswet.
- een beschikking heeft voor het leveren van zorg binnen de Wet langdurige zorg binnen de sector verpleging en verzorging (ZZP 4).
- een beschikking heeft voor het leveren van zorg binnen de Wet langdurige zorg binnen de sector verpleging en verzorging (ZZP 5 en 6). In het geval van een zorgindicatie 5 of 6 zal individueel worden beoordeeld of een Zorgeloos wonen locatie passend is en het benodigde maatwerk kan bieden.
- behoefte heeft aan 24 uurs zorg in nabijheid in een beschermde omgeving.
- in staat bent de regie over uw leven te voeren.
Wanneer u te maken heeft of krijgt met ernstig gevorderde gedrags-, geheugen- of medische problemen. In dat geval zal met u en eventueel uw naasten worden bekeken of Zorgeloos wonen (nog) passend is of een andere woonomgeving meer geschikt is.
Jazeker. Houd er wel rekening mee dat mensen met een zorgindicatie op de wachtlijst voorrang krijgen.
Ja dat is mogelijk mits de ‘gezonde’ partner samen met het zorgteam voldoende zorg- en ondersteuning kan bieden aan de partner met dementie. Mocht er sprake zijn, of ontstaan, van ernstig gevorderde gedrags-, geheugen-of medische problemen zal met u en eventueel uw naasten worden bekeken of Zorgeloos wonen (nog) passend is of dat een andere woonomgeving meer geschikt is.
Ja, in de grotere appartementen is dat mogelijk, als de echtgenoot mantelzorg kan verlenen. Dit wordt per situatie bekeken en is locatie afhankelijk.
Ja, u kunt blijven wonen in een Zorgeloos wonen locatie. Echter in de overeenkomst is opgenomen dat indien u met uw partner in een tweepersoons appartement woont en één van beide partners komt te overlijden of vertrekt, de overgebleven partner verplicht is om binnen een maand, of wanneer er een appartement vrij is, te verhuizen naar een éénpersoons appartement binnen dezelfde locatie.
Wachtlijst
De lengte van de wachtlijst verschilt van maand tot maand en hangt sterk af van persoonlijke wensen en de zorgvraag. Sommige appartementen zijn meer in trek dan andere, vanwege het uitzicht of de grootte.
Ook als u geen zorgindicatie heeft maakt u kans op een woning. Echter de vraag naar zorg neemt echter enorm toe. Vivium is gespecialiseerd in het leveren van zorg en geeft voorrang aan mensen met een zorgindicatie. Als er een woning vrijkomt en er geen mensen met een zorgindicatie op de wachtlijst staan of wanneer niemand met een zorgindicatie belangstelling heeft, komt iemand van de wachtlijst zonder zorgindicatie in aanmerking voor deze woning.
U krijgt voorrang als u een zorgindicatie heeft passende binnen de zorgverzekeringswet of indicatie 4, 5 of 6 binnen de Wet langdurige zorg. Met een zorgindicatie 5 of 6 binnen de Wet Langdurige Zorg zal individueel worden beoordeeld of een Zorgeloos wonen locatie passend is en het benodigde maatwerk kan bieden.
Ja, voor de tweepersoons-appartementen hebben echtparen waarvan één van beide een zorgindicatie heeft, voorrang.
Het is belangrijk dat u veranderingen in uw persoonlijke situatie doorgeeft. Het kan consequenties hebben voor uw positie op de wachtlijst. Heeft u bijvoorbeeld een zorgindicatie gekregen dan krijgt u voorrang op mensen zonder zorgindicatie.
In principe onbeperkt, maar we gaan dan graag met u in overleg of plaatsing op de wachtlijst (nog) wel de juiste beslissing is.
Nee, er zijn aanleunwoningen en appartementen die niet van Vivium zijn. Hiervoor kunt u contact opnemen met de Alliantie voor de locaties Gooise Warande, Godelinde en Johanneshove. En met Ymere voor de locatie Oversingel.
Wanneer u besluit in een aanleunwoning / ander appartement te gaan wonen, bent u van harte welkom om gebruik te maken van ons restaurant en andere faciliteiten, en aan te sluiten bij activiteiten zoals concerten en verenigingen. Voor de Alarmzorg kunt u een abonnement bij Vivium afsluiten.
Zorg
U kunt met een zorgindicatie 5 of 6 binnen de Wet langdurige zorg op een Zorgeloos wonen locatie wonen, tenzij er sprake is van ernstige gevorderde gedrags-, geheugen-of medische problemen. Er zal voorafgaand aan het aanbieden van een appartement beoordeeld worden of een Zorgeloos wonen locatie passend is en het benodigde maatwerk kan bieden.
Ja. De huidige tijd, waarin de vraag naar zorg alsmaar toeneemt en het zorgpersoneel schaars is, vraagt aanpassingen van ons allemaal. U kunt ervan uitgaan dat wij zorgdragen voor voldoende gekwalificeerd zorgpersoneel om in uw zorg te voorzien. Vivium besteedt veel aandacht aan het werven en opleiden van nieuwe zorgmedewerkers. We ontkomen er niet aan flexwerkers en uitzendkrachten in te zetten. Onze vaste zorgmedewerkers zorgen voor een goede en warme overdracht en ondersteuning. Naast fysieke zorg zet Vivium zorgdomotica in als ondersteuning. Dit zijn hulpmiddelen die u zelfstandig kunt gebruiken, zoals bijvoorbeeld een medicijndispenser en beeldzorg. Naast de zorgmedewerkers zijn ook uw naasten van ongekende waarde. Vivium verwacht dat naasten indien mogelijk ondersteuning bieden. Zo zorgen we met elkaar voor elkaar.
Er zullen meer mensen met zorg wonen op de Zorgeloos wonen locaties. De verwachting is dat de bewonerspopulatie gevarieerd zal zijn omdat iedereen andere zorg nodig heeft.
Wanneer u ernstig gevorderde geheugen-of medische problemen ondervindt, zal met u en eventueel uw naasten worden bekeken of Zorgeloos wonen (nog) passend is of een andere woonomgeving meer geschikt is. Een gevolg daarvan kan zijn dat u naar een meer passende woonomgeving binnen Vivium of elders zal moeten verhuizen.
Met (beginnende) geheugenproblemen kunt u wonen op een Zorgeloos wonen locatie. Mochten de geheugenproblemen verslechteren dan zal met u en eventueel uw naasten worden bekeken of Zorgeloos wonen (nog) passend is of een andere woonomgeving meer geschikt is.
Informatie en aanmelden
Als u zich wilt aanmelden neemt u contact op met de klantenservice, telefoonnummer (035) 6 924 924.
- Wilt u weten of u in aanmerking komt of wilt u meer informatie over Zorgeloos wonen? Belt u gerust met de klantenservice op telefoonnummer (035) 6 924 924 of mail naar info@vivium.nl.
- Voor meer informatie over de appartementen, huur, servicekosten en huurtoeslag belt u gerust met de medewerkers van Bureau Huisvesting op telefoonnummer (035) 692 45 21 of mail naar bureauhuisvesting@vivium.nl.
Appartementen
Het is zeker mogelijk om door te verhuizen binnen de locatie. Wel zijn verhuiskosten, etc. voor uw eigen rekening. Vergeet daarbij ook de niet de maand opzegtermijn.
Alleen kleine huisdieren zijn toegestaan, mits ze geen overlast veroorzaken. Voorwaarde daarbij is dat u zelf, of uw partner, in staat bent het huisdier te verzorgen (dus ook uitlaten).
- Godelinde – drie soorten, namelijk 1 en 2 kamer appartementen en de hoekappartementen.
- De Gooise Warande – drie soorten, allemaal met balkon of kleine patio.
- Johanneshove – negen verschillende soorten appartementen. Johanneshove heeft vier/vijf appartementen met balkon, vier met dakterras en vier met terrasje.
- Oversingel – vijf verschillende soorten 1-kamer appartementen en zeven 2-kamer appartementen met verschillende afmetingen.
De huur zegt u schriftelijk op middels een huuropzeggingsformulier (aanwezig in de welkomstmap) of per email naar bureauhuisvesting@vivium.nl met daarin vermeld uw adres en contactgegevens. U kunt per dag opzeggen met één maand opzegtermijn. De maand opzegtermijn gaat in na ontvangst van de huuropzegging bij bureau huisvesting.
De woning dient in de originele staat te worden opgeleverd zoals deze bij aanvang huurovereenkomst op het inhuisformulier is beschreven. De richtlijnen van oplevering zijn aanwezig in de welkomstmap en worden u toegestuurd bij de bevestiging van huuropzegging. De eventuele overname van vloerbedekking, gordijnen en dergelijke kunt u zelf regelen met de nieuwe bewoner.
Ja dat mag, mits u deze aanvraagt middels het aanvraagformulier Zelf Aangebrachte Voorzieningen. U kunt dit formulier aanvragen bij bureau huisvesting. Uw verzoek wordt voorgelegd aan de technische dienst op locatie. Na akkoord van bureau huisvesting ontvangt u een bevestiging van de ZAV met voorwaarden.
Kosten
U betaalt de huur voor uw appartement en woonservicekosten; dit zijn kosten die direct zijn gerelateerd aan het gebruik van de woonruimte en bestaan onder andere uit stookkosten, waterverbruik, elektriciteitskosten (uitgezonderd de Gooise Warande), schoonmaak gemeenschappelijke ruimtes, video-intercominstallatie en huismeesterkosten. Daarnaast betaalt u een basis-, comfort of luxe arrangement Zorgeloos wonen, tenzij u een indicatie heeft vanuit de Wet langdurige zorg. Met een indicatie vanuit de Wet langdurige zorg betaalt u niet voor een arrangement maar een inkomensafhankelijke bijdrage aan het CAK.
De huur en servicekosten zijn afhankelijk van de grootte en ligging van uw appartement. Op de website staat een rekenmodule die u helpt inzicht te krijgen in de kosten. De klantenservice kan u hierbij ondersteunen.
Ja, indien de kale huurprijs minus € 36,00 (subsidiabele kosten: schoonmaak, huismeester, gemeenschappelijk elektraverbruik) onder de huurtoeslaggrens valt. Deze grens wordt jaarlijks vastgesteld door de overheid.
Inboedelverzekering en W.A. sluit u zelf af. Overige verzekeringen heeft Vivium afgesloten.
Wonen in een Zorgeloos wonen locatie is veilig, beschut, comfortabel wonen met de zorg die u nodig heeft. Kiezen voor Zorgeloos wonen betekent ook dat u kiest voor het Zorgeloos wonen-arrangement dat hier onderdeel van is. Het is hoofdzakelijk een facilitair pakket, bestaande uit warme maaltijden, huishoudelijke hulp en waarin 24 uur een Vivium-medewerker aanwezig is voor calamiteiten.
Op de website staat een rekenmodule die u helpt inzicht te krijgen in de kosten. De klantenservice kan u hierbij ondersteunen.
In juli ontvangt u de afrekening van de servicekosten over het afgelopen kalenderjaar.
Alle tarieven worden jaarlijks geïndexeerd. De arrangementsprijzen per januari, de huurprijzen per juli, afhankelijk van de jaarafrekening worden de servicekosten jaarlijks verhoogd.
Eten en drinken
Dit kan op aanvraag. Wanneer u zelf uw maaltijd ophaalt, zijn hier geen extra kosten aan verbonden. Voor het brengen van de maaltijd naar uw appartement brengen wij wel kosten in rekening, tenzij hierover in uw Zorgleefplan afspraken vastgelegd zijn.
Wijkbewoners zijn van harte welkom om te komen eten in het restaurant. De prijzen zijn bekend in het restaurant en afhankelijk van de maaltijd en het thema.
Overig
- Godelinde – openbare parkeerplekken bij de hoofdingang en bij de achteringang.
- De Gooise Warande – openbare plekken en er kan een parkeerplek geregeld worden via de huismeester van Alliantie.
- Johanneshove – parkeren aan de voor en aan de achterkant, geen vaste plekken.
- Oversingel – aan de voorkant, geen vaste plekken
Alleen voor de locatie Oversingel moet er betaald worden voor parkeren, voor de overige locaties niet.
Voor alle locaties geldt dat de bushaltes zich op loopafstand bevinden.
Vivium biedt u de mogelijkheid om tegen betaling uw scootmobiel of e-bike in de stalling nabij de locatie te plaatsen en op te laden. Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Bureau Huisvesting (035) 692 45 21 of een mail sturen naar bureauhuisvesting@vivium.nl
Dat mag, maar vanuit het verplichte basisarrangement dat u afneemt ontvangt een ½ uur schoonmaak per week. Het is dus niet mogelijk een deel van het tarief van het arrangement terug te ontvangen als u uw eigen huishoudelijke hulp ‘meeneemt’. Op uw verzoek komt de medewerker wel het ½ uur schoonmaken. Wanneer u een indicatie voor huishoudelijke hulp heeft via de Wmo zal deze waarschijnlijk wel worden herzien, er is immers een kleinere woning.
Heeft u een Wlz indicatie en maakt u gebruik van het Volledig Pakket Thuis dan ontvangt u vanuit dit pakket een ½ uur schoonmaak per week.