Veel gestelde vragen

Met de overstap naar ons nieuwe zorgdossier PUUR. per 2 december 2024, verandert ook de manier waarop de facturatie van Leefplezier-activiteiten wordt geregeld. We begrijpen dat deze veranderingen vragen kunnen oproepen. Daarom hebben we de meest gestelde vragen voor u op een rijtje gezet, zodat u precies weet wat er verandert en wat dit betekent voor u en uw naaste.


Wat houdt de nieuwe werkwijze in?  
Wanneer uw naaste naar een activiteit van Leefplezier gaat, spreken we over deelname aan Leefplezier activiteiten. Er wordt straks gekeken naar het aantal deelnames per maand.  

U kunt straks kiezen uit vier verschillende pakketten. Deze verschillen in het aantal maandelijkse deelnames aan Leefplezier activiteiten. Hoe meer deelnames, hoe hoger de kosten. Dit betekent dat uw naaste straks een vaste prijs per maand betaalt. Welk pakket voor uw naaste het meest passend is, hangt af van het aantal keer dat hij/zij deelneemt aan Leefplezier activiteiten in de maand.  

Wat zijn de pakketprijzen? 
U kunt kiezen uit vier verschillende pakketten. Deze verschillen in het aantal maandelijkse deelnames aan Leefplezier activiteiten. Hoe meer deelnames, hoe hoger de kosten.  

Pakket 

Aantal deelnames per maand 

Kosten 

Opmerking 

0 t/m 4 deelnames 

Valt binnen WLZ 

5 t/m 12 

€ 51,47 

Incl. WLZ activiteit 

13 t/m 20 

€ 156,99 

Incl. WLZ activiteit 

21 en meer 

€ 302,23 

Incl. WLZ activiteit 

 

Wat levert het werken met pakketten op?
Het werken met pakketten maakt de facturatie eenvoudiger en minder foutgevoelig. Ook daalt de administratieve last voor het team Leefplezier. Deze ruimte wordt ingezet om bewoners meer tijd en aandacht te geven.  

Verandert er iets in het huidige aanbod aan activiteiten?  
Het huidige aanbod aan activiteiten op de locaties blijft hetzelfde. Uw naaste kan deelnemen aan dezelfde activiteiten zoals hij/zij nu doet. Dat verandert niet met de komst van pakketten. Ook geeft u nog steeds van tevoren op aan welke activiteiten uw naaste wilt deelnemen. Net als nu kan uw naaste deelnemen als er genoeg plaatsen beschikbaar zijn.  

Binnen de pakketten wordt geen onderscheid gemaakt in het type activiteit. Of uw naaste nu deelneemt aan bloemschikken of een muziekavond. Er is enkel gekeken naar het aantal deelnames aan Leefplezier activiteiten per maand.  

Voorbeeld 

Mevrouw X neemt deel aan wandelen, bloemschikken en muziekavond.

  • Wandelen is 3 x per maand. 
  • Bloemschikken is 4 x per maand (wekelijks). 
  • Muziekavond is 2 x per maand.  

 Mevrouw neemt in totaal 9 x deel aan een activiteit van Leefplezier in de maand. Hiermee valt zij in pakket 2.  

Wat als uw naaste meer gaat betalen voor Leefplezier activiteiten?
Het kan zijn dat uw naaste minder geld hoeft te betalen met de nieuwe werkwijze. Het kan ook zijn dat uw naaste iets meer geld moet betalen. Als uw naaste meer dan €30 per maand meer zou moeten betalen, krijgt hij/zij hiervoor een compensatieregeling. 

De compensatieregeling zorgt ervoor dat uw naast nooit meer dan €30 per maand meer betaalt dan dat hij/zij nu doet. Komt het bedrag boven de €30 uit, dan wordt dit niet doorberekent naar uw naaste. Wij nemen het verschil voor onze rekening. 

Deze regeling is geldig totdat uw naaste verhuist buiten Vivium of komt te overlijden. Let op! Deze compensatieregeling is alleen geldig als u kiest voor het geadviseerde pakket. De regeling komt te vervallen als u op een later moment overstapt naar een ander pakket.

Wat houdt de compensatieregeling in?
Als uw naaste meer dan 30 euro per maand meer zou moeten betalen dan nu, krijgt hij/zij hiervoor een compensatieregeling. 

Hoe weet u waar uw naaste aan deelneemt? 
U krijgt via het cliëntportaal PUUR. van jou toegang tot het zorgdossier van uw naaste. Hierin kunt u straks terugzien aan welke Leefplezier activiteit(en) uw naaste deelneemt en wanneer.

Hoe kan ik mijn pakketkeuze doorgeven? 
Wij vragen u vriendelijk om uiterlijk 1 november 2024 uw definitieve pakketkeuze door te geven. Dit kunt u doen via het online formulier op onze website: Formulier pakketkeuze leefplezier : Vivium Zorggroep. De algemene voorwaarden voor deelname en facturering zijn eveneens te vinden op de website. 

Wat als uw naaste meer of minder gaat deelnemen aan Leefplezier activiteiten? 
Valt de toe- of afname van het aantal deelnames binnen het pakket, dan verandert er niets. Komt uw naaste hiermee in een ander pakket (hoger of lager) terecht? Dan wordt het pakket bijgesteld en zal de nieuwe prijs worden doorberekend.  

Wat als uw naaste niet kan deelnemen aan de Leefplezier activiteiten? 
Mocht uw naaste een keer niet kunnen deelnemen, dan verandert er niets. Kan uw naaste voor een langere periode niet deelnemen, dan wordt het abonnement in overleg met de coördinator Leefplezier tijdelijk gepauzeerd. Bij verhuizing buiten Vivium of overlijden wordt het abonnement uiteraard helemaal stopgezet. 

Is uw vraag nog niet beantwoord? Neem dan contact op met de coördinator Leefplezier.