Coronavirus

Richtlijnen bezoekers en vrijwilligers Vivium

Dinsdag 31 maart heeft het kabinet aanvullende maatregelen genomen in de aanpak van het coronavirus. Omdat wij met een zeer kwetsbare doelgroep werken, volgen wij deze regels zeer strikt op.

.

Tot nader order is een bezoek aan onze locaties dan ook helaas niet toegestaan. Ook de dagverzorging en dagbehandeling zijn gesloten.

Wij realiseren ons dat dit heel erg vervelend is voor iedereen en bieden onze excuses aan voor het ongemak. Maar veiligheid, hygiëne en de best mogelijke zorg voor onze cliënten en bewoners hebben op dit moment onze hoogste prioriteit. Wij rekenen op uw begrip in deze zeer uitzonderlijke situatie, zodat we u hopelijk in de nabije toekomst weer in onze zorglocaties mogen verwelkomen.

Deze situatie blijkt aan wijzigingen onderhevig. We volgen de ontwikkelingen nauwgezet en passen de richtlijnen dagelijks aan waar nodig. Via deze website houden wij u op de hoogte van het laatste nieuws. 

Wij danken u voor uw begrip en medewerking!

Veelgestelde vragen

Wat als het coronavirus uitbreekt bij Vivium?

We volgen de ontwikkelingen uiteraard nauwgezet en staan in direct contact met experts. We hebben diverse voorzorgsmaatregelen getroffen om te allen tijde onze basiszorg zo goed mogelijk te kunnen blijven verlenen, ook in het geval van een eventuele uitbraak. Uiteraard houden wij cliënten en bewoners goed in de gaten en nemen we de gebruikelijke gezondheidsmaatregelen in acht.

Ik heb geen gezondheidsklachten, waarom mag ik dan toch niet op bezoek komen?

We werken met een hele kwetsbare doelgroep. We doen er dan ook alles aan om het coronavirus waar mogelijk buiten de deur te houden. We volgen hierin nauwgezet de richtlijnen van het RIVM en de Rijksoverheid. Bezoek aan zorglocaties met kwetsbare ouderen is tot nader order niet meer toegestaan. We rekenen op uw begrip in deze uitzonderlijke situatie.

Mag ik mijn naaste wel mee naar buiten nemen, zodat we elkaar bijvoorbeeld op het terras kunnen ontmoeten?

Nee, helaas is dit ook niet toegestaan. Het gaat echt om de strikte richtlijn dat we sociale contacten zoveel mogelijk moeten vermijden, zeker bij kwetsbare ouderen. Op deze manier proberen we verspreiding van het virus onder onze kwetsbare bewoners tegen te gaan. Wij rekenen op uw begrip in deze uitzonderlijke situatie. 

Ik kom wekelijks de boodschappen en schone was brengen. Hoe ga ik daar mee om?

Heeft u schone was of andere goederen voor uw relatie? Geef deze dan af bij de receptie of gastheer/vrouw. Graag voorzien van de naam van de bewoner. Wij zorgen dat het bij de bewoner bezorgd wordt.

Ik ben bang dat mijn naaste eenzaam of onrustig wordt zonder bezoek

We begrijpen uw zorgen. We doen er alles aan om de komende weken voor iedereen zo prettig mogelijk te laten verlopen en houden het welzijn van alle bewoners nauwgezet in de gaten. We ontkomen er helaas niet aan dat sommige zaken anders worden ingericht dan gebruikelijk. Zo zijn niet-noodzakelijke welzijnsactiviteiten in groepsverband opgeschort. Waar mogelijk bieden we alternatieve activiteiten in de huiskamers aan. Bij de verzorging maken we altijd een praatje en bewoners zijn nooit alleen in de huiskamer. Tot nader order mogen zorgmedewerkers maar op één locatie werken. Uw naaste wordt dus verzorgd door vaste gezichten.

Hoe passen jullie de thuiszorg aan?

Om de kans op besmetting te verkleinen, verlagen we waar mogelijk het aantal contactmomenten. In plaats van het fysieke contact, proberen we te bellen, of te beeldbellen, zodat we wel contact houden met cliënten en hen kunnen steunen. Net als op locaties gebruiken we Extra Beschermende Middelen als schort, handschoenen, mond-neusmasker en bril bij (verdenking van) besmetting.

Hoe blijf ik betrokken bij de zorg van mijn naaste?

Via het cliëntportaal kunt u betrokken blijven bij de zorg van uw naaste. Het is nu ook mogelijk om een 2e contactpersoon toegang te verlenen tot het cliëntportaal. Kijkt u op www.vivium.nl/clientportaal voor meer informatie en neem contact op met de betreffende locatie om u hiervoor aan te melden. Mocht u zich zorgen maken of vragen hebben over uw naaste, dan kunt u uiteraard altijd telefonisch contact opnemen met de betreffende zorglocatie.  

Hebben jullie tips hoe ik de situatie het beste uit kan leggen aan mijn naaste met dementie?

Onder dit bericht kunt u een brief downloaden met praktische omgangstips en adviezen van onze specialisten. 

Kan ik jullie helpen?

Op dit moment kunnen we als #teamvivium de zorg goed aan, ook in deze bijzondere tijden van de coronacrisis.
Maar misschien hebben we op termijn extra zorgmedewerkers nodig. En dan is ook jouw lef en liefde van harte welkom!
Klik hier voor meer informatie en om jouw gegevens achter te laten.

Hoe is de dienstverlening aan huis van Vivium Services (ledenorganisatie) nu geregeld?  

Vanwege het voorkomen van verspreiding van het coronavirus, conform de richtlijnen van het RIVM en de overheidsmaatregelen heeft Vivium Services afspraken gemaakt met al haar samenwerkingspartners. Hierdoor verloopt onze dienstverlening tijdelijk anders dan u van ons gewend bent. Alle reizen, dagtochten en activiteiten zijn tot nader order geannuleerd en worden zo mogelijk verplaatst. Mensen die zich ergens voor hebben aangemeld ontvangen separaat bericht. De samenwerkingspartners van Vivium Services gaan pas weer huisbezoeken inplannen vanaf 6 april 2020. Alleen de mantelzorgondersteuning door Saar aan Huis, wasservice en de maaltijdservice aan huis van apetito, Food Connect en Gooise Tafel bemiddelen wij tijdens de coronacrisis. Daarbij nemen zij alle richtlijnen van het RIVM en de overheid met betrekking tot het coronavirus in acht. Ze dragen handschoenen, blijven op 1,5 meter afstand en zetten, indien van toepassing, de maaltijden bij u voor de deur. Heeft u vragen over de dienstverlening aan huis? Vivium Services is te bereiken via telefoonnummer (035) 6 924 495.

Maakt u zich zorgen of heeft u behoefte aan een praatje?

U kunt Vivium altijd bellen. De medewerkers van de klantenservice staan van maandag tot en met vrijdag met een luisterend oor voor u klaar. Zij kunnen u advies geven over maatschappelijke initiatieven in de regio. De klantenservice is te bereiken via telefoonnummer (035) 6 924 924. U kunt ook een emailbericht sturen naar info@vivium.nl

Meer informatie over het coronavirus?

Wanneer de situatie verandert, zullen wij via deze internetpagina informeren.
Heeft u vragen over het coronavirus? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu via 0800-1351. Ook vindt u meer informatie op de website van het RIVM: www.rivm.nl/coronavirus.