Leren en verbeteren
Om de kwaliteit van onze zorg en ondersteuning hoog te houden, is het belangrijk om deze kwaliteit steeds tegen het licht te houden.
Hoe we op individueel clientniveau kijken naar de kwaliteit van zorg, kunt u lezen onder het venster Veilige zorg op maat. Daarnaast gebruiken we binnen Vivium diverse andere informatiebronnen en mogelijkheden om te leren en verbeteren zoals: externe toetsing, incidentmeldingen en samenwerkingsverbanden.
Externe toetsing voor het ISO9001 keurmerk
Vivium laat zich elk jaar toetsen door een extern bureau (Certificatie in de Zorg), dat kijkt of ons kwaliteitssysteem voldoet aan de ISO9001 norm. ISO9001 is een internationale norm voor kwaliteitsmanagement. ISO9001 wordt gebruikt om te beoordelen of een organisatie in staat is te voldoen aan de eisen van klanten, de wet- en regelgeving én de eisen van de organisatie zelf. ISO 9001 legt de nadruk op klanttevredenheid en de daaruit voortkomende kwaliteitszorg en continue verbetering. Sinds juli 2016 zijn we in het bezit van het ISO9001-2015 keurmerk.
Toezicht door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Naast bovengenoemde jaarlijkse externe toetsing, brengt ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd regelmatig een bezoek aan de diverse locaties van Vivium. Tijdens zo’n bezoek vinden gesprekken met medewerkers van diverse afdelingen en vakgroepen plaats, en ook worden observaties van de zorg uitgevoerd.
Deze bezoeken worden verwerkt in rapportages, waarin de bevindingen van de inspecteurs worden gespiegeld aan het toetsingkader van de IGJ. De meest recente rapportages zijn te vinden op de pagina Inspectierapporten.
Leren van incidenten
Het melden van incidenten is bedoeld om (bijna-) ongevallen te signaleren, te analyseren en er van te kunnen leren. Het kan hierbij gaan om cliëntgebonden incidenten (MIC) of medewerker-gebonden incidenten (MIM). Het incidentenbeleid van Vivium is in de kern gericht op het analyseren en leren van incidenten: waardoor heeft het risico of het incident kunnen ontstaan en hoe kunnen we dit risico een volgende keer verkleinen?
Cliëntgebonden incidenten (MIC)
Alle zorgmedewerkers kunnen melding maken van client-gebonden incidenten (MIC) of bijna-incidenten in het elektronisch clientdossier. Binnen alle afdelingen van Vivium wordt gewerkt aan het steeds beter analyseren (begrijpen) van incidenten; daarvoor wordt de landelijk toegepaste PRISMA-methodiek gebruikt. In enkele klantgroepen is ter ondersteuning al een speciale analysetool in gebruik genomen, TriasWeb.
Daarnaast verzorgen de Adviseurs Kwaliteit en Beleid kwartaaloverzichten en analyses van de MIC-meldingen op locatieniveau en klantgroepniveau. Deze worden besproken in de kwartaalreviewgesprekken en binnen de managementteams. Ze kunnen leiden tot verbetermaatregelen op team-, locatie-, klantgroep- of organisatieniveau. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op hoe de zorg en ondersteuning is georganiseerd, maar ook op specifieke scholing voor de medewerkers of ondersteuning van de medewerkers door middel van technische systemen.
Overzichten van incidenten moeten altijd worden geïnterpreteerd vanuit een context: wat is het totaal aantal cliënten, wat zijn de afspraken rond het melden van incidenten, wat zijn de specifieke kenmerken van de clientpopulatie etc.
Vivium streeft niet per definitie naar een afname van het aantal incidenten; Vivium streeft wel naar een veilige (meld) cultuur, waarin het leren en verbeteren en een zorgvuldige afweging tussen vrijheid, kwaliteit van leven en veiligheid voorop staat.
Calamiteiten
Voor calamiteiten gelden aanvullende afspraken. Een calamiteit wordt in de Wkkgz (Wet Kwaliteit, klachten, geschillen zorg) als volgt gedefinieerd: "Een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt van de instelling heeft geleid."
Binnen drie dagen na vaststelling moet een calamiteit gemeld worden bij de IGJ. De inspectie vraagt vervolgens om een rapport van het onderzoek naar de oorzaken en verbetermogelijkheden. Dit rapport wordt door de IGJ beoordeeld op zorgvuldigheid, diepgang en kwaliteit van de verbetermaatregelen. De voortgang van de verbeteracties wordt besproken in de kwartaalreviews van de klantgroep.
Medewerker-gebonden incidenten (MIM)
De MIM-registratie geeft inzicht in de risico’s van het werk en geeft aanleiding voor het opstellen van verbeterpunten. Iedere gebeurtenis of onveilige situatie waarbij een medewerker betrokken is, komt voor een MIM-melding in aanmerking. De MIM meldingen bestaan hoofdzakelijk uit agressie-incidenten. Als de MIM-melding betrekking heeft op een agressie-incident wordt vaak de sociaal agoog betrokken. MIM-meldingen worden op diverse niveaus binnen Vivium besproken om te leren en om een volgend incident zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast kent Vivium een expertcommissie Arbo die zich richt op beleid, bewustwording en advies ten aanzien van gezond, veilig en prettig werken.
Bij ernstige incidenten kunnen medewerkers ondersteuning zoeken bij het BOT-team (bedrijfsopvangteam).
Samenwerkingsverbanden
Naast leren binnen de eigen organisatie, kan ook van andere organisaties worden geleerd. Vivium maakt graag gebruik van deze kans. In het kader van kennis delen, uitwisseling van ervaringen en expertise is Vivium daarom aangesloten bij de koepelorganisaties Actiz, de SIGRA en Utrechtzorg. De kwaliteitsadviseurs nemen bijvoorbeeld deel aan kwaliteitsnetwerken van Actiz.
In de regio wordt op een aantal thema’s samengewerkt met de collega zorginstellingen, en in de keten. Ook hier vindt kennisuitwisseling plaats. In de Covid-periode is dit verder versterkt.
Verder neemt Vivium deel aan netwerken op inhoudelijke thema’s, zoals;
- Het netwerk palliatieve zorg Gooi en Vechtstreek
- Ketennetwerk dementie Gooi en Vechtstreek
- Universitair netwerk ouderenzorg
- Ter Gooi (Regionaal beleid wondzorg)
- Het kennisnetwerk Dementie op jonge leeftijd
- Arbo Regionetwerk ‘t Gooi